יום שני, 23 במאי 2011

דור ה- Y ואנחנו / עירית השכל-שחם

אתמול התקיים כינוס של האגודה הישראלית לחקר שפה וחברה במכללה האקדמית לחינוך 'אחוה'. ההרצאות עסקו בנושאים שונים הקשורים לשפה, לחברה ולחינוך בעולם המשתנה. פרופ' עוז אלמוג הרצה על דור ה- Y ותיאר אותו מהיבטים שונים: דור מפונק יותר, מתמודד פחות, מצליח פחות ועם זאת טכנולוגי יותר ובעל יכולת רב-משימתית.
התחום שעניין אותי בעיקר היה, כמובן, שפתו של דור זה. רבים גורסים, כי שפתם של תלמידינו/ילדינו הולכת ומידקקת לה, כי אין הם קוראים, כי הם עילגים ואינם מצליחים לבטא מחשבות מורכבות שכן חסרות להם המילים והמבנים הלוגיים (התחביריים). בד בבד עם קטרוגים אלו מן הראוי לשבח אותם, למשל על מידת ההסתגלות שלהם למצבים חדשים. ניתן לראות זאת ביצירתיות שלהם בתחום הטכנולוגי בכלל ובכל הקשור למרשתת בפרט. הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, ביצירה הלשונית. לצד הרדידות, ניתן לראות צורות חדשות שהם יוצרים, גם אם איננו אוהבים אותן.

באותו כינוס נערך מושב שאליו הוזמנו תלמידים מחוננים החוקרים 'בשעות הפנאי' נושאים שונים, כגון נושאים לשוניים. עבודותיהם היו מדהימות, והסבריהם על השימוש שהם עושים בצורות לא קבילות, היו מעניינים מאוד.
עניין נוסף שרבים לא נתנו עליו את הדעת, אך 'תפס את עיני' היה שליטתם המרהיבה בטכנולוגיה ובקלילות יתרה. הם ניגשו לכל אלה בטבעיות כאילו היו חלק מולד מאברי גופם.
כל זה מעלה בי שוב את ההרהורים לגבי תפקידנו כמורים העתיד הקרוב מאוד.

אין תגובות: