יום שבת, 26 בפברואר 2011

סביבת החינוך הדיגיטלית כמנוף לחדשנות פדגוגית ומורה בעל מעוף מאת האני מוסא

במצב שנוצר אי אפשר לחזור אחורה. סביבת החינוך הדיגיטלית הולכת להשתלט על חיינו בכלל ועל מערכת החינוך בפרט. את המהפכה הדיגיטלית אי אפשר לעצור או ל"דכא" כמו שאי אפשר לדכא מהפכות הצעירים בעולם הערבי ששואפים לסביבה דמוקרטית. בסביבת החינוך הדיגיטלית ישנם כלים חשובים ואטרקטיביים למורה הממוצע. הם יכולים למשוך אותו, החל מתוכנות בסיס בעולם המחשב וכלה בבלוגים ועוד דברים שנלמד בקורס זה ובקורסים הבאים. הפדגוגיה תשתנה עם הזמן ותתאים את עצמה לרוח התקופה. הלוח הרגיל הוא כבר לא הלוח החכם, מבנה הכיתה החדשה הוא לא המבנה הישן המותאם להוראה מסוג אחד ויחיד (הוראה פרונטאלית), המורה העתידי הוא מנחה ומכוון לא כמו המורה של פעם, בעל השליטה האבסולוטית ב"רחבת הכיתה" ועוד ועוד אלמנטים שהשתנו עם הזמן. המצב שנוצר מחייב מורה מזן אחר. מורה בעל מעוף, יצירתי, עדכני, שולט בשפות, שולט במדיה הדיגיטלית, מבין אינטראקציה, בעל יכולות בתחומים שונים, מסתכל אחורה וקדימה בעיקר, לומד מסביבות דיגיטליות באופן קבוע ובתדירות גבוהה ועוד כהנה וכהנה תכונות ומאפיינים למורה העתידי. בכל זאת אני חושב, שיש ללמוד מהפדגוגיה של פעם. אסור לבטל אותה ו"להשפילה". עם היד על הדופק ניתן ללמוד ממנה ולהתקדם הלאה בכיוון הפדגוגיה החדשה. המלחמה בין הישן לחדש היא מלחמה בין מחנות ובין תפיסות. רוב המלחמות מן הסוג הזה הן סמויות ומתרחשות לאט לאט עד שמגיעות לסיכום, ובמקרה של עולם המחשוב והתקשוב הסיכום הינו ארעי, שיכול לחלוף מן העולם בכל רגע. החידושים הם תכופים, מסחררים ומפתיעים.....או שמא אתם חושבים אחרת?
וכדי לזכות במנוף הדיגיטליות אנחנו זקוקים למורה בעל מעוף.

אין תגובות: