יום רביעי, 2 במרץ 2011

לא לשפוך את התינוק עם המים...

במאמרו של גיא גרימלנד מצוטטת גילה בן-הר, מנכ"לית מט"ח: "כבר לפני שלוש שנים הבינו בחברה שעולם החינוך צועד לסביבה של אחד על אחד - מחשב לכל ילד. "הילדים הולכים להיפרד מהילקוט המסורתי ולעבור לילקוט דיגיטלי. אין סיבה לסחוב את הספרים בתיק".  בן-הר אומרת שהמחשוב כשלעצמו כיעד לא כל כך מעניין אותה. "מחשבים הם אמצעי עזר למערכת חינוך. הם נועדו ליצור סביבה מעניינת ומאתגרת. אנחנו חייבים לשנות את דרך ההוראה ולהפוך אותה למאתגרת. הילדים מגיעים לכיתה עם האייפון, האייפד והמחשב. הם מולטי טסקינג. ומה הם מוצאים? בית ספר מהמאה הקודמת".

במהלך ההשתלמות נחשפנו לספר הדיגיטאלי. בכל אופן אני. התפעלתי מהיכולת לשתף, להוסיף, להדגיש, לשנות. יתרון נוסף לילקוט דיגיטלי הוא שאין צורך לסחוב ילקוטים כבדים וגב התלמידים יישאר זקוף ובריא.
אך עם כל ההתלהבות שמפגינים העוסקים בתחום, יש לוודא שנתקדם יחד מחד ולא נאבד את הייחודיות של ספרים מאידך.
נוצרת תחושה כאילו הספר מוקצה ואין צורך יותר בספרים שאינם וירטואליים, לא כך הדבר. לא רק בגלל הפסקות חשמל וקשיים טכניים שעדיין פוקדים את מחוזותינו, אלא גם בגלל שלעיון בספר יש ערך, בספר שאינו ניתן לשינוי לגחמתו של הקורא - בסיס משותף לכלל הקוראים.
"התקדמות ביחד" מתייחסת גם לקהל המורים. לא רק למפתחים ולמשוגעים לדבר. בכדי שכלי זה יהפוך לנחלת הכלל תוך ניצול מרבי של היתרונות הגלומים בו יש לאפשר למורים להכיר את הכלי בצורה מסודרת.
ולא מתוך המאמר, אך מתוך ההשתלמות - נוצרה אצלי תחושה שרבים מאמינים שעם המחשב "יגיע" עניין לשיעור.  שעד כה השיעורים "יבשים ומשעממים". אני מקווה שאצל המורים הטובים, המשקיעים - גם ללא מחשב השיעורים אינם כאלו "יבשים". לשילוב המחשב יתרונות רבים ויש להשתמש בערך המוסף של המחשב (שילוב סרטונים, אנימציות, "בחן את עצמך" עם התשובון, חיפוש מידע וכדומה) אך אם השיעור לא ייבנה מעניין גם המחשב לא יוכל לסייע. לצורך כך, כמו לצורך השימוש בילקוט דיגיטלי, יש להכשיר את המורים ולסייע למורים לאמץ את מיומנויות התקשוב.
שבוע טוב
אירית

2 תגובות:

מובילי תחום דעת אמר/ה...

שמחתי מאוד לקרוא את הדברים שלך. גם אני חושב כמוך שהיום צריכים להפוך את התיק של הילד למחשב נייד באמצעותו הוא יכול להיות מוכן ללימודים בכל רגע. התיק כבד מאוד אך המחשב קל לנשיאה וזה עשוי לשפר את יחסם של הלומדים ללימודים ולחזק בקרבם את שייכותם לבית הספר.
לדעתי, הבעיה העיקרית בכל העניין הזה היא המורים עצמם, שלא מבקשים לחשוב אחרת ורוצים להישאר מתהלכים במקומם.
ריאד מתאני

מובילי תחום דעת אמר/ה...

שלום
כעת אנו מוציאים כ-500 ש"ח בשנה עבור ספרי לימוד לכל ילד. על אף הנסיונות לפתח את הפרוייקט להשאלת ספרי לימוד- זה לא הגיע לילדי.
כל מענה שיוזיל את ההוצאה- מצידי קניית מחשב שיחזיק ל-12 שנות הלימוד- זה פתרון טוב.
כמובן יהיה צורך לדאוג לכך שהמחשב ישמש בעיקר ללמידה ולא כמו שקורה בקורס ממוצע באונירסיטה- כשמסתכלים מהצד האחורי של הכיתה על המחשבים הניידים- ודי לחכם- ברמז.
רמי