יום חמישי, 17 בפברואר 2011

Actor Network Theory in Education

הבלוג של גיא לוי
בהצצה ראשונה לא ממש מושך...
למרות זאת המשכתי והצצתי בדילוגים קלים בין קטעי הוידיאו שנמצאים בבלוג.
סרקתי קלות גם את הטקסט.
נראה מגוון, חלק מהקטעים משכו את תשומת לבי יותר מהאחרים וכמובן גרמו לכך להשתהות ארוכה יותר ב"קריאתם". . קטעים אחדים עוררו אצלי הזדהות, הסכמה, עניין, הנאה, ואף הפתעות אחדות.  לעומת זאת, קטעים אחרים עוררו אצלי התנגדות, אי הסכמה או החלטה שאין טעם להתעכב ואפשר להמשיך לקטע הבא.
מצא חן בעיני הניסיון להציג מגוון מרכיבים שמשפיעים על התהליך החינוכי כשכל אחד מתמקד ורואה במרכיב אחד כפתרון הקסם לתהליך הוראה מוצלח. ולא כך היא.
אחדים התמקדו ביחסי הגומלין בין התלמיד והמורה והמבוגרים האחרים ובין התלמידים לבין עצמם. יש שהתמקדו בטכנולוגית ההוראה ויש שארגון הסביבה הפיזית של בית הספר נראה להם כאמצעי לשיפור התהליך החינוכי.
ולמה שנצטרך לבחור את אחד מהמרכיבים הללו כפתרון הקסם שיביא לתהליך החינוכי האידיאלי?
איני מסכימה עם הגישה הגלובלית שבאה לידי ביטוי בניסיון של המדינות: ארה"ב, סינגפור, פינלנד והאחרים למצוא את המודלים הבינלאומיים שישמשו למבחנים הבינלאומיים.
אין מודל אחד שיתאים לכולם, וגם לא אמור להיות אחד כזה.
הכל ענין של חיבורים וקשרים שנוצרים בין מרכיבים מגוונים, חומרים, אנשים וגורמים אחרים שיוצרים יחד רשתות שיוצרות קשר עם רשתות אחרות וכך הלאה. כפי שאפשר לראות בקובץ המחקרים בספר זה.


חשוב לזמן למורים ולתלמידים אפשרות לגוון הן ביחסי גומלין עם מגוון דמויות והן עם מגוון סביבות למידה ומגוון של נושאי לימוד וענין. כל אלו יאפשרו להם ללמוד, לחדש, ליצור, לפתור בעיות, לעזור לזולתם וגם להיעזר בהם. ומי שדווקא אוהב להתחרות באחרים ודאי ימצא כר נרחב גם לפעילות מעין זו.
הגיוון יאפשר לתלמידים ולמורים השונים למצוא את החיבורים שיאתגרו אותם ויובילו אותם לבנות את העולמות המגוונים של העתידים המגוונים.

דרך אגב, אני עצמי לא אוהבת את השיעורים הוירטואליים הסינכרוניים ההמוניים מדי, כשאין אפשרות אמיתית לנהל דיאלוג מעמיק עם האחרים.  זה נותן תחושה של בורג בסרט נע... שמדי פעם מאפשרים לו לענות על סקר ועל הודעה קטנה ושטחית...אם כבר  שיעור פרונטלי, עדיף שיעור פרונטלי בכתה עם המורה והתלמידים ולוח וגיר.  כדוקטורנטית באוניברסיטה העברית אוכל רק להעיד על כך שרוב השיעורים ולפעמים דווקא הטובים שבהם מתנהלים עדיין כך...

פנינה הירש

אין תגובות: