"כיתת הלימוד בעוד 10 שנים תהיה שונה לחלוטין מזו שבה אנחנו למדנו. גם שיטות הלימודים יתקדמו..."
דבריו של שר החינוך נכונים. את לימודי בכיתה א' עשיתי בצריף קטן - המכונה "הסניף" המרוחק מבית-הספר עצמו מרחק של עשרים דקות הליכה. לבד מלוח וגיר (ובאירועים מיוחדים אפילו גיר צבעוני!!) , האטרקציה היחידה היתה מורתי , מינה- אותה לעולם לא אשכח. גם לא את השיעור שבו לימדה אותנו עד כמה חשוב לצחצח נעליים- גם במשחה שקופה... בשנותי האחרונות בביה"ס היסודי צפינו בתשדירי "הטלוויזיה הלימודית"- בעיקר בשיעורי אנגלית הזכורים לטוב, ובתיכון - המורים החרוצים פרשו על הלוח מפות שונות ומשונות, ואילו החדשניים והאמיצים שבהם עשו שימוש מהפכני ב"מטול".
(וכל זה, כמובן ללא מזגנים...)
כאשר אנו דנים על "החינוך במאה ה- 21"- אל לנו לבלבל בין לימוד/הקניית ידע- שהוא תלוי טכנולוגיה, ולית מאן דפליג שעליו להתעדכן ולהתקדם ולנסות להדביק את ההתפתחויות הטכנולוגיות- לבין חינוך/הוראה- שהוא תהליך עמוק ומהותי יותר. לדידי, "מורה וירטואלי" הוא כזה המתאים לסוג הראשון. אך "מורה" - בהגדרה העמוקה שלו, או "מחנך"- אינו תלוי טכנולוגיה כזו או אחרת- שכן תפקידו לעצב את אישיותו של התלמיד ולהשפיע עליו כאדם.
לכן, יש לדייק ולומר: "סביבת הלמידה הדיגיטלית"- אשר שומה עליה להתחדש במהירות וביעילות. וזו אינה יכולה להחליף את המורה המחנך. מנגד- גם על המורה להשכיל, ללמוד ולהתעדכן- כדי להשתמש בכלים הללו ביעילות ובתבונה.
יוספה משולם
דבריו של שר החינוך נכונים. את לימודי בכיתה א' עשיתי בצריף קטן - המכונה "הסניף" המרוחק מבית-הספר עצמו מרחק של עשרים דקות הליכה. לבד מלוח וגיר (ובאירועים מיוחדים אפילו גיר צבעוני!!) , האטרקציה היחידה היתה מורתי , מינה- אותה לעולם לא אשכח. גם לא את השיעור שבו לימדה אותנו עד כמה חשוב לצחצח נעליים- גם במשחה שקופה... בשנותי האחרונות בביה"ס היסודי צפינו בתשדירי "הטלוויזיה הלימודית"- בעיקר בשיעורי אנגלית הזכורים לטוב, ובתיכון - המורים החרוצים פרשו על הלוח מפות שונות ומשונות, ואילו החדשניים והאמיצים שבהם עשו שימוש מהפכני ב"מטול".
(וכל זה, כמובן ללא מזגנים...)
כאשר אנו דנים על "החינוך במאה ה- 21"- אל לנו לבלבל בין לימוד/הקניית ידע- שהוא תלוי טכנולוגיה, ולית מאן דפליג שעליו להתעדכן ולהתקדם ולנסות להדביק את ההתפתחויות הטכנולוגיות- לבין חינוך/הוראה- שהוא תהליך עמוק ומהותי יותר. לדידי, "מורה וירטואלי" הוא כזה המתאים לסוג הראשון. אך "מורה" - בהגדרה העמוקה שלו, או "מחנך"- אינו תלוי טכנולוגיה כזו או אחרת- שכן תפקידו לעצב את אישיותו של התלמיד ולהשפיע עליו כאדם.
לכן, יש לדייק ולומר: "סביבת הלמידה הדיגיטלית"- אשר שומה עליה להתחדש במהירות וביעילות. וזו אינה יכולה להחליף את המורה המחנך. מנגד- גם על המורה להשכיל, ללמוד ולהתעדכן- כדי להשתמש בכלים הללו ביעילות ובתבונה.
יוספה משולם
תגובה 1:
בהמשך לדבריה של יוספה:
בתחילת תהליך הלמידה המשותפת שלנו הועלה הנושא של אתיקה בעידן הדיגיטלי של מערכת החינוך. זהו לטעמי תפקיד חינוכי מרכזי של המורה ה"אמיתי" (שאינו מתוקשב או מקוון..) - לדון ולהתלבט עם התלמידים בכל הסכנות והקשיים של העידן הדיגיטלי.
אדר
הוסף רשומת תגובה