יום שישי, 11 במרץ 2011

תקשוב החינוך - לשם מה?

המציאות המורכבת והדינמית בימינו מאופיינת בזרימה אינסופית של מידע ובנגישות פתוחה למקורות מידע. מציאות זו מציבה אתגר לבית הספר. היא מציגה שאלות מתריסות כלפי דרך החשיבה החינוכית העכשווית ויישומיה בבית הספר. היא מעלה טענות תקיפות ביחס ליכולתו של בית הספר להשפעה חינוכית, חברתית ואקדמית, לאור העובדה שגילויים חדשים הולכים ומשנים תפיסות מקובלות לא רק בתחומי הידע השונים, אלא אף בדרכי חקירת הידע והבנת טבעם של תהליכי הלמידה.
מערכת החינוך, מעצם טיבה, מכשירה היום תלמידים שיחיו בעתיד. בתחרות הקיימת על תשומת ליבו של התלמיד, בין תכנית הלימודים בבית-הספר לבין הטלוויזיה, המחשב ושאר הגירויים הזמינים ללומד מחוץ לכותלי בית-הספר, יש צורך להשקיע מחשבה רבה כיצד להפוך את תכנית הלימודים מושכת, מעניינת ומאתגרת לאדם הצעיר.
מערכת החינוך, בהיותה סוכן חשוב במדינה קטנה, נדרשת להשקיע את מיטב יכולתה בהכנת הנוער להשתלבות נאותה ומקסימלית בעולם עתיר טכנולוגיית מידע. השאיפה היא כי נוער זה ידע לעמוד בהצלחה בפני אתגרים של שוק כלל עולמי וכלכלה גלובלית, שיהוו מפתח להשגת יעדיה הלאומיים והכלכליים העולמיים של מדינת ישראל.
ניתן למנות כמה יתרונות בולטים לשימוש בתקשוב:
ראשית, שילוב תקשוב בהוראה יכול לאפשר למורה לתקשר באופן אישי עם כל לומד, להנחות את תהליך הלמידה שלו מתוך היענות לצרכיו הייחודיים ולתת משוב אישי באופן שוטף. שנית, התקשוב מקל על למידה שיתופית ועבודת צוות המעצימה את הידע, כי הוא מאפשר אינטראקציה שוטפת בלי תלות בזמן ובמקום. יתרון נוסף של התקשוב יכול לבוא לידי ביטוי בהפיכתם של מומחים לזמינים יותר. באמצעות טכנולוגיה של למידה סינכרונית ושיחת ועידה מקוונת, ניתן, בעצם, לחשוף אוכלוסיה רחבה של תלמידים להוראה איכותית הן מבחינת רמת המומחיות של הדובר והן מבחינת אפשרויות ההדגמה, ע"י שימוש בעזרי לימוד שאינם זמינים בכיתה ה"מסורתית".
יחד עם כל זאת, יש לשקול כמובן, את התוכן, המינון והעיתוי בהם יעשה שימוש בכלי תקשוב. יש לזכור, כי ההוראה הוירטואלית איננה תחליף מלא ומספק לתקשורת הבלתי אמצעית בין המורה לתלמידיו. הגזמה בשימוש בכלים אלה עלולה ליצור תחושה של ניכור.

עליזה לנציאנו

אין תגובות: