יום שישי, 25 במרץ 2011

מקצוע online אחד בשבוע - משימה בלתי אפשרית?

מאת: אדר כהן


אדר הרעיונות המעניינים שהועלו בטקסטים שנחשפנו אליהם הוא רעיון לכאורה "צנוע" :
"כל תלמיד ילמד קורס וירטואלי אחד לפחות כחלק מתכנית הלימודים, בתי הספר הווירטואליים יציעו לתלמידים קורסים במסגרות ובמודלים שונים, בתי הספר הווירטואליים יספקו מגוון קורסים המתאימים לרמות שונות ולקבוצות שונות באוכלוסייה, המורים בקורסים הווירטואליים יוכשרו להיות מורים וירטואליים" (מתוך דבריה של גילה בן-הר, מנכ"לית מט"ח בכנס הרצליה האחרון).
האם רעיון כזה הוא בר ביצוע כבר במציאות הנוכחית שלנו? האם הוא תלוי בכך שהכיתות יהיו מתוקשבות לחלוטין ולכל תלמיד יהיה מחשב-נייד (כפי שראינו בבתי הספר בהם ביקרנו)?
נדמה לי כי אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפנינו כמובילים של תחומי דעת הוא לא לחכות עד ש... (עד שכל הכיתות יהיו מתוקשבות, עד שלכל תלמיד יהיה מחשב-נייד, עד שבכל בית ספר יהיו מספיק מעבדות מחשבים וכיתות חכמות, עד שכל בתי הספר בפזורה הבדואית יהיו מחוברים בכלל לחשמל,  עד שכל המורים יעברו הכשרות להוראה מתוקשבת וכו'.. - כל ה"עד ש..." שתלויים באינספור גורמים ומשתנים חיצוניים). במקום זאת, אני מציע שכבר עכשיו נחשוב איך לעודד ולגרום ליותר ויותר מורים בתחומי הלימוד שלנו ליצור "קורס מתוקשב". כוונתי אינה רק לשימוש מזדמן במדיום המקוון, אלא לכך שמורה ילמד יחידת לימוד שלמה / סימסטר שלם באופן מתוקשב.
ברור כי בשלב זה הדבר מתאים למועטים בלבד - יש מעט מאד מורים שמומחים לעשות זאת, מעט בתי ספר שיש בהם את מלוא העזרים הנדרשים,  אבל , לעומת זאת - יש הרבה תלמידים שיתלהבו מכך, הרבה מנהלים והורים שישמחו לחדשנות הזו, והרבה אופציות להוראה online באמצעי תקשוב שונים. אני עצמי אישרתי השנה למורה אחת לאזרחות בחטיבת ביניים בצפון ללמד סימסטר שלם של אזרחות מהבית. היא יושבת בבית ביום שישי בבוקר (יום בו אין לימודים באותו בי"ס בדרך כלל), התלמידים יושבים בבתים שלהם מול המחשבים שלהם - וכל יחידת הלימוד נלמדת כך, בצורה מקוונת - אונליין (מה המילה העברית ל"אונליין"?...).
השנה אני מכיר רק דוגמא אחת כזו, אך מבחינתי הייתי רוצה להרחיב זאת בשנה הבאה .לתת לאותה מורה הזדמנות לחלוק מהידע, הניסיון והתובנות שלה עם מורים אחרים לאזרחות מבתי ספר אחרים, ולהצמיח עוד יוזמות כאלו , שילכו ויתרחבו.
,רוח גית, שלנו למהלכים כאלו, כולל שילובם בהשתלמויות של תחומי הדעת, תאיץ לדעתי את התהליך ותהיה פתח ליוזמות, חדשנות והתלהבות.

אין תגובות: