יום שבת, 12 במרץ 2011

הוראה-למידה מתוקשבת

השיעור המתוקשב אינספור פנים לו, ואינספור דרכים לאפיוניו – הוא עשוי להיבחן עפ"י מימדי הזמן והמקום, עפ"י מידת השימוש בטכנולוגיה הממוחשבת, או בהתאם לתפקידי המורה. מן המאמרים השונים עד כה עולות תפיסות שונות של ההוראה הדיגיטאלית. ניתן לייצגן על הסקאלה החל מהשיעור הפורנטלי בכיתה הפיזית בו נעשה שימוש ע"י המורה במחשב נייד וברקו (מטעמי תקציב אין בו אפילו 'לוח חכם') ועד ללמידה הוירטואלית בפורום – שאינה תלויה בזמן ובמקום. (בלמידה מסוג זה התלמידים מקבלים משימה, מעלים את תוצריהם לפורום ודנים על הנלמד בינם לבין עצמם ובהנחיית המורה). בין לבין ימצא אף השיעור הסינכרוני (תלוי זמן, אך אינו תלוי מקום) ויתכנו סוגי הוראה שונים ומגוונים. אם כן, המשותף לכל סוגי השיעורים המתוקשבים שהם מנצלים את ייתרונות התקשוב, ברמה זו או אחרת. ברם, יש לשאוף לכך שיתרונות הטכנולוגיה הדיגיטאלית ינוצלו לא רק להרחבת הידע, אלא שבמקביל תדע המורה לנצל את הזמן המתפנה בכדי להנחות באופן פרטני (או קבוצתי), להביע יחס אישי (ורצוי מפרגן) ולקדם את תלמידיה – כל אחד ממקומו הוא (תרתי משמע).
בשיעור המתוקשב המיטבי מנוצלים, מצד אחד, יתרונות המחשב והמדיה (ישנו שימוש בקישורים רלוונטיים, בהדמיות, בתוכנות להבניית הידע ולהצגתו - כדוגמת תוכנות האופיס ועוד), ומן הצד השני, התלמידים נדרשים ללמידה אקטיבית (בקבוצות או ביחידות) בהבניית הידע. בשיעור מעין זה, המורה היודעת היטב את מטרות הלמידה (בתחומי התוכן והמיומנויות) ותכננה מראש את מהלך השיעור, מתפנית להנחייה אישית, או קבוצתית. היא מנצלת את המפגש הישיר עם התלמידים הן עבור קידומם בחומר הנלמד ומתן כלים לשיפור מיומנויות הלמידה הנדרשות, והן בעבור מתן יחס אישי, אמפטיה ו"מילה טובה".
ואם במקצוע ספרות עסקינן, הרי שבכיתה המתוקשבת ניתן ביתר קלות ליצור 'מעגלי קריאה' באמצעות קישורים בין יצירות ספרות שונות (על סמך: תמה משותפת / ז'אנר / יוצר). באמצעות רשת האינטרנט ניתן לקשר בין יצירות ספרות ליצירות אמנות, להרחיב את הדעת (קישור לרקע היסטורי, רקע על הסופר, הרחבת נושא מסויים העולה מן היצירה ועוד). המורה יכולה להשתמש בפורומים או בתוכנות מתאימות (כדוגמת הדיגאלו) בכדי להציג דילמות שונות המתעוררות בעלילה ולאפשר עבודה בקבוצות סביב הדילמות. ניתן ליצור בלוג העוסק בספרי קריאה, לפתוח קבוצת חברים כיתתית בפייסבוק שנושאי הדיון בה נסובים סביב שירים, סיפורים וספרים, ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה...

הגר אור

אין תגובות: