יום רביעי, 9 במרץ 2011

החוליה האקוטית בדרך לשינוי הפרדיגמה – המורה הווירטואלי


הלמידה במאה ה-21 מורכבת משילוב ה"ברזלים" (האמצעים הטכנולוגיים), החומרה/תוכנה והקוריקולום המשתנה, אותו מנווט המורה.
על מנת שהפדגוגיה לא תכשכש בזנב הטכנולוגיה (סלומון, 2001) יש להכשיר את המורים, המשמשים חולייה מרכזית בתהליך, לשינוי בתפקידם ובדרכי ההוראה/למידה החדשים.
למערכת החינוך בעידן הפוסט מודרני אחריות בעיצוב דמותו של הבוגר לקראת השתלבותו בחברה. היא מוצאת עצמה פועלת מול אידיאולוגיות, ערכים ותרבות משתנים.

המורים הורגלו לפטם את תלמידיהם במידע כאווזים (פרירה, 1982) ואלו נדרשו (ועודם נדרשים) להקיאו במבחנים (שינון וזכירה), עתה יידרשו המורים לשנות תפקידם ולהפוך מבעלי הידע היחידים למלווים, מתווכים (ויגוצקי), מנחים ושותפים ליצירת הידע החדש אצל תלמידיהם.
הלמידה תיעשה על ידי למידה פעילה של התלמידים, בדרך של Deliberation (דיון) (שוואב, 1969), שימוש בחשיבה ביקורתית (פרירה וג'ירו, 1970), שיתופיות ובנייה בשיטת ה- Jigsaw (סלומון, 1996) וכן למידת חקר, עיבוד מידע ומיונו. כל אלה יביאו לחשיבה מסדר גבוה (השבחה) (פסיג, 2000) ולתוצרים איכותיים.
הלמידה המצופה אינה עוד ליניארית אלא מרחבית/מרושתת/מסתעפת (לוין, 1998) המאגדת בתוכה רשת ענפה של תחומים ועוסקת בנושאים הרלוונטיים ללומדים הצעירים. שמירה על עקרונות אלו תביא ללמידה מאתגרת, פעילה ומעניינת.

"החינוך לחשיבה" (חשיבה בתהליך הלמידה) עליו שם משרד החינוך דגש בשנים האחרונות, משתלב עם הפרדיגמה החדשה ובא לידי ביטוי במאפייני הלמידה המתוקשבת הנדרשת כגון:
¨      מיון מידע והצלבתו
¨      הבניית ידע באופן קונסטרוקטיביסטי המותאם לכל לומד
¨      שיתופיות בתהליך הבניית הידע (אינטראקציה)
¨      טיפוח יכולת קוגניטיבית גבוהה עד לחשיבה מסדר גבוה (השוואה, הסקה, זיהוי רכיבים וקשרים, מיון, שאילת שאלות, העלאת מגוון נקודות מבט ועוד)
¨      טיפוח חשיבה ביקורתית ויצירתית
¨      טיפוח יכולת פתרון בעיות
¨      אמצעי הערכה חדשים התואמים את התהליכים והתוצרים


בימים אלו מתקיימת השתלמות מתוקשבת למורי המחול בשיתוף מט"ח, שמטרתה הכנת המורים ללמידה/הוראה החדשה של מקצועות המחול העיוניים לבגרות (תולדות מחול, אנטומיה יישומית, מוסיקה למחול). התנסותם בסביבת למידה זו תאפשר תפקודם כמורים וירטואליים שלא שינו רק את אמצעי הוראתם (מצגת, שימוש בהיפרטקסט וכד') אלא בעיקר את דרכי ההוראה המתבססות על תפקידו החדש של המורה ועל מרכזיותו של התלמיד בתהליך הלמידה.


לנה בר-מאיר

"המורים בקורסים הוירטואליים יוכשרו להיות מורים וירטואליים" (גילה בן הר, מנכ"לית מט"ח)

אין תגובות: