יום ראשון, 6 במרץ 2011

דמות המורה ודמות התלמיד בעוד עשר שנים במערכת החינוך הישראלית .צמצום פערים??

אני מבקשת  לכתוב מנקודת מבט שלי על המצוי  במערכת החינוך מול תמונת העתיד  המתוכננת במערכת החינוך הישראלית

כיום , הפער הדיגיטלי בין חלק מהמורים לבין רוב התלמידים הוא רחב. בצדק כותב (גרימלנד) שהתלמידים מגיעים לבית -הספר  עם מכשירים מתקדמים כמו אייפון ואייפד ומוצאים מורה עם לוח וגיר שההוראה שלו מתמקדת ב .Chalk+Talkהתלמידים נדרשים לספוג את הידע המועבר באמצעות המורה ולמעשה לשנן את החומר הנלמד לקראת בחינה המעריכה את יכולותיהם  בתחום הזיכרון ופחות בתחום ההבנה.
לצערי, בניגוד לנאמר "שדור זה אינו רוצה שיאכילו אותו בכפית", חלק מהתלמידים מרוצים מאד משיטת ההוראה המתוארת לעיל בשל הסרת האחריות מכתפיהם בכל הקשור ללמידה .הם מצייתים ברצון להכתבות ולסיכומים כי הם חושבים שבדברי המורה המלמד יש אמיתות  מוחלטות שאין לערער עליהן.אי לקיחת אחריות ,פאסיביות בלמידה ,צייתנות מרצון  ("האכלה בכפית")מאפיינים באופן את  רוב הלומדים המצויים כשמולם נמצא המורה בעל כוח ושליטה על הנעשה בכתה .
נשאלת השאלה האם המעבר ללמידה אונליין תהפוך את התלמיד הממוצע ליותר מעורב בתהליך הלמידה,לאיכפתי ,ולאחראי ישירות על התוצרים שהוא יידרש לבצע? ובנוסף יש לשאול מהי הכשרת המורים הנחוצה  לעשות שינוי בתפישת ההוראה של המורים  ובביצועה בשטח?
אני רוצה לטעון שיש תחילה לפתח תוכניות לימודים שיכשירו את התלמידים ואת סגלי ההוראה להוראה -למידה -הערכה בצורה אחרת.כלומר,תנאי להבניית הוראה -למידה על פי העקרונות הקונסטרוטיביזם ,שלמידה מתוקשבת מזמנת את יישומם ,הוא פיתוח תוכנית לימודים שמטרתה לפתח ולעבוד על כישורי חיים, מיומנויות בתחום הרגשי וההתנהגותי. מדובר בתוכנית שפונה לתחום  הרגשי אצל כל תלמיד ומורה  ומעצימה אותו .לדוגמא ,המורה נדרש לעשות שינוי מהותי בתהליך העבודה שלו . משליטה בתלמידים באמצעות החומר למעבר לסגנון של הנחיה ומעורבות אישית בתהליך הלמידה  של התלמידים .מדובר בלקיחת אחריות על הוראה מסוג אחר . התלמידים צריכים לעשות שינוי בשימוש בכלים הטכנולוגיים .משיטוט סתמי ללמידה אוטנומית ומבוקרת.  מתוך ניסיון אישי הכנסה של תוכנית לימודים  חדשה למערכת החינוך מעוררת  באופן טבעי חששות שמתבטאים בגילויי התנגדויות .לכן יש לעבוד עם המורים ובמקביל עם התלמידים  על נושאים  כמו לקיחת  אחריות,מהו הדימוי עצמי שלי, מהו ביטחון עצמי ,הכרת כוחותי . כדי ליישם את שלושת סגנונות הלמידה שהוצגו בקטע "דור הY ולמידה ...אז איך הם לומדים?"שיתופיות בידע,חוויה וריגוש ופרגמטיות  יש תחילה להעצים את המורים ואת התלמידים.

אין תגובות: