יום שבת, 26 במרץ 2011

התמודדות עם ריחוקם של התלמידים ממקצוע ההיסטוריה


כיום חלק גדול מהתלמידים מרוחקים ומנותקים ממקצוע ההיסטוריה, מהזהות הלאומית ומהמורשת היהודית. יש חשיבות רבה לתרומת לימודי ההיסטוריה להשכלה הכללית ובמיוחד בתקופה שבה אנו נאבקים על עצם הלגיטימציה שלנו בארץ, ומכאן, לזהות היהודית ולחוסננו החברתי. אנחנו חיים כיום בכפר גלובלי, וכאשר התלמידים יפגשו אנשים מארצות שונות ומתרבויות שונות עליהם להכיר ולהיות מודעים לתרבות, למורשת ולהיסטוריה שלהם. כמו כן יש להיסטוריה תפקיד חשוב בפיתוח הזהות היהודית-ישראלית שלנו. 

 משרד החינוך הודיע על "תקשוב" מערכת החינוך, כלומר שהוחלט לצייד את חדרי הלימוד בטכנולוגיה חדישה (לוחות חכמים, מחשבים, מחשבים ניידים לתלמידים, ועוד). הוראת ההיסטוריה לא זכתה להיכלל בתוכנית זו.

    אני מציעה לקרב את מקצוע ההיסטוריה לתלמידים ולהפוך אותו לרלוונטי, עדכני ומשפיע. לדעתי ניתן לבצע זאת באמצעים הבאים: 

      קידום למידה מתוקשב און-ליין, כגון, למידה דרך רשתות חברתיות ומשחקים בנושאים היסטוריים. אמצעים מסוג זה ישפרו את הלמידה ויאפשרו לתלמידים להפיק מהלימודים תועלת רבה יותר. כמו כן מאפשרים אמצעים אלה קבלת משוב מיידי מהמורים. תקשוב המערכת עשוי לקרב את התלמידים לחומר הנלמד, לספק להם סביבת למידה יותר מעניינת ומאתגרת, וכתוצאה מכך לשפר את הישגיהם במקצוע. שימוש במשחקים חינוכיים שהושקעה בהם חשיבה פדגוגית עשוי גם הוא לסייע רבות ביצירת עניין ומוטיבציה של תלמידים, וכן להעמיק את הבנתם בנושאים מורכבים בתכנית הלימודים. מוצע כמו כן לקיים חידונים בהיסטוריה באחריות ארצית.
      כיום התחילה כבר מערכת החינוך להיערך לקראת השגת המטרות הללו. היא מקימה תשתיות, מכשירה מורים, ואף מעודדת את כוחות השוק לפתח עבור התלמידים תכנים שיאתגרו אותם ויעודדו אותם למצות את הפוטנציאל האישי. לפיכך ניתן כבר עתה להתחיל בהכנסת שינויים מתאימים בתוכנית הלימודים ובבחינות, ועל ידי כך לסמן את הכיוון הרצוי מבחינת מקצוע ההיסטוריה.

אין תגובות: