יום שבת, 12 במרץ 2011

לימוד, הוראה וחינוך

"כיתת הלימוד בעוד 10 שנים תהיה שונה לחלוטין מזו שבה אנחנו למדנו. גם שיטות הלימודים יתקדמו..."

דבריו של שר החינוך נכונים. את לימודי בכיתה א' עשיתי בצריף קטן - המכונה "הסניף" המרוחק מבית-הספר עצמו מרחק של עשרים דקות הליכה. לבד מלוח וגיר (ובאירועים מיוחדים אפילו גיר צבעוני!!) , האטרקציה היחידה היתה מורתי , מינה- אותה לעולם לא אשכח. גם לא את השיעור שבו לימדה אותנו עד כמה חשוב לצחצח נעליים- גם במשחה שקופה... בשנותי האחרונות בביה"ס היסודי צפינו בתשדירי "הטלוויזיה הלימודית"- בעיקר בשיעורי אנגלית הזכורים לטוב, ובתיכון - המורים החרוצים פרשו על הלוח מפות שונות ומשונות, ואילו החדשניים והאמיצים שבהם עשו שימוש מהפכני ב"מטול".
(וכל זה, כמובן ללא מזגנים...)

כאשר אנו דנים על "החינוך במאה ה- 21"- אל לנו לבלבל בין לימוד/הקניית ידע- שהוא תלוי טכנולוגיה, ולית מאן דפליג שעליו להתעדכן ולהתקדם ולנסות להדביק את ההתפתחויות הטכנולוגיות- לבין חינוך/הוראה- שהוא תהליך עמוק ומהותי יותר. לדידי, "מורה וירטואלי" הוא כזה המתאים לסוג הראשון. אך "מורה" - בהגדרה העמוקה שלו, או "מחנך"- אינו תלוי טכנולוגיה כזו או אחרת- שכן תפקידו לעצב את אישיותו של התלמיד ולהשפיע עליו כאדם.

לכן, יש לדייק ולומר: "סביבת הלמידה הדיגיטלית"- אשר שומה עליה להתחדש במהירות וביעילות. וזו אינה יכולה להחליף את המורה המחנך. מנגד- גם על המורה להשכיל, ללמוד ולהתעדכן- כדי להשתמש בכלים הללו ביעילות ובתבונה.

יוספה משולם 

תגובה 1:

מובילי תחום דעת אמר/ה...

בהמשך לדבריה של יוספה:
בתחילת תהליך הלמידה המשותפת שלנו הועלה הנושא של אתיקה בעידן הדיגיטלי של מערכת החינוך. זהו לטעמי תפקיד חינוכי מרכזי של המורה ה"אמיתי" (שאינו מתוקשב או מקוון..) - לדון ולהתלבט עם התלמידים בכל הסכנות והקשיים של העידן הדיגיטלי.
אדר