יום רביעי, 9 במרץ 2011

החשוב ביותר – לשמור על איזון נכון

אכן, כפי שכתבו רבים מחבריי, לא ניתן לעצור את הקידמה. אנו רוצים לראות את ילדינו- תלמידינו משתלבים בחברה ובעולם התעסוקה, אך אל לנו ל"רוץ קדימה". מניסיוני כמורה שנים רבות אני עדיין מחזיקה בדעה שאין תחליף למורה מוביל ומשקיע. מורה "יבש" וחסר מוטיבציה לא יצליח לעניין ולאתגר את תלמידיו גם בשיעור מתוקשב.
יש לזכור כי לטכנולוגיה יש חסרונות ויתרונות –
אחד מהיתרונות הבולטים הוא - הילקוט הדיגיטלי. מדובר בהמצאה נהדרת שיכולה לשמש כתחליף לילקוט העמוס, כמו כן שילוב של פעילויות מתוקשבות בשיעור יכול בהחלט להוות שינוי מרענן ומאתגר.
עם זאת, יש לטכנולוגיה גם חסרונות- כשמדובר בדברים טכניים יש להם גם נטייה להתקלקל – יש לקחת זאת בחשבון כשמתבססים רק על טכנולוגיה בשיעור.
חשוב גם שהמורה יעבור הכשרה טכנולוגית (תוך מתן תמריצים למורים שיעברו הכשרה כזאת) כדי שלא ייפול ביכולותיו מתלמידיו, ובכך התחברתי לרעיון של ריאד מתאני שכתב על שינוי בהכשרת מורים והפיכתם ל"מורים וירטואליים".
לדעתי, הצלחת המהלך של "סביבת החינוך הדיגיטלית" נעוצה באיזון הנכון ובשילוב בין שיטות ההוראה המסורתיות שלא נס ליחן גם היום (כמובן בתנאי שהמורה מוכשר ומעניין) לבין השיטות הטכנולוגיות החדישות. החוכמה היא להתחיל בצעדים קטנים...
תפקיד המורה, אם כך, ישתנה בהדרגה, והוא יהפוך למנחה ומכוון, ופחות למנחיל ידע. תפקידו העיקרי יהיה ללמד את התלמידים שיטות לסינון  המידע הרב שאליו הם חשופים. התלמידים כיום הם, אמנם, בעלי אוריינטציה גבוהה לטכנולוגיה, אך לא תמיד יודעים להבחין בין עיקר לטפל.

עידית בר

אין תגובות: