יום שישי, 4 במרץ 2011

הוראה מתוקשבת - "חלום" ניתן לביצוע

רוצה לפתוח את דבריי בהצגה של המושג "הוראה מתוקשבת". מושג זה  נשמע היום רבות במקומות שונים. הוראה מתוקשבת היא שיטת הוראה חדשה בה המורה הופך למורה מקוון, מעביר את החומרים לקליינטים שלו באמצעות המחשב. האמצעי הזה הפך היום לכלי חשוב מאוד, המשפיע על רמת ההוראה בקרב מורים רבים. אלה המשתמשים בו יכולים לשלב כמה מקורות בו זמנית ולהציג אותם יחד תוך כדי המחשתם בפני הלומדים, ואלה הרחוקים מכלי זה ו"מפחדים" ממנו נשארים תקועים עם אותן שיטות ישנות להעברת המסרים ללומדים.
לדעתי, יש להשקיע יותר בקידום הרעיון של ההוראה המתוקשבת, לחשוף אותה למורים ולתת להם להתנסות יותר בה. וכפי שאמר בוב וייז, בכנס הרצליה, "המטרה המוצהרת היא שכל בוגרי התיכון יהיו ערוכים ומוכנים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה, ולחיי קריירה, אזרחות טובה ותרומה לחברה במאה ה-21". דברים אלה חשובים מאוד כי הם מתייחסים לשיטת ההוראה החדישה בעידן המודרני, שבאמצעותה מכינים דור מתוקשב ומוביל שיכול להשפיע הרבה בתחומים שונים, דור שצריך לנצל את המשאבים הרבים הקשורים במחשבים.
בית הספר צריך להציע מרחב למידה גמיש ועדכני, המשלב למידה בכיתה "רגילה" עם למידה בסביבה וירטואלית. שילובה בתכנית הלימודים יסייע לצייד את התלמידים ב"ארגז כלים" הדרוש להשתלבות בחברה ולהצלחה בעולם התעסוקתי. אלה דברים מהותיים כמיישמים אותן באמת. אבל בהרבה בתי הספר במגזר הערבי, דברים אלה מתקשים לקבל אותם ואפילו לשמוע אותם. המנהל לא מעז לבקש מהמורים "הישנים- חדשים" שלו לעבור לשיטה חדשה הנקראת "וירטואלית". הוא תמיד דואג לשמור על שקט תעשייתי אצלו. המורים מסוג זה לא מבקשים לחדש את עצמם ולשים לב לחידושים המתרחשים סביבם בחברה. הם באים בטענות שאינם מסוגלים לעבוד בצורה מתוקשבת. על כן, הנני מבקש שמוסדות להשכלה גבוהה ישנו גם הם את צורת ההכשרה שמקבל מורה חדש בראשית דרכו. משרד החינוך צריך לתת הכשרה מיוחדת  למורים בבתי הספר ולתגמל אותם עבוד שדרוגם לשיטה החדשה.
לאחרונה נשמעים קולות של אחדים המברכים את ההוראה המתוקשבת, אך אלה מהווים אחוז זעיר. מקווה לראות בעתיד הקרוב בתי ספר מלמדים לפי שיטה חדשה זאת.



ריאד מתאני

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
Unknown אמר/ה...

אתה מחדד את הצורך בהכשרה מתאימה של המורים.
במוסדות להכשרת מורים חייבים כבר מאתמול לשלב את התיקשוב ודרכי ההוראה המבוססות על תיקשוב.
סביר להניח שפרחי ההוראה ישתלבו היטב אם ילמדו ללמד בדרכים אלו.
הבעייה גדולה יותר בקרב מורים ותיקים יותר שמכירים את התקשוב פחות.
מורה שחושש מהטכנולוגיה לא יוכל להשתלב היטב ומורה שלא מכיר ויודע כיצד לא יוכל כלל.
יש לטפח את המורים בפועל כדי שיוכלו לקבל בחיבה את התיקשוב ולא בפחד.
שבוע טוב
אירית