יום רביעי, 2 במרץ 2011

האם תם עידן המורה בבית- הספר?

אנחנו חיים בעידן של שינויים המשפיעים על אורח חיינו בבית, בית- הספר ובעבודה, כמובן שהשינוי משפיע על  דרכי ההוראה.
לפני שנים נכנסו מכשירי הטלוויזיה והוידיאו לבתים. רבים חשבו  שאנשים יפסיקו ללכת לצפות בסרטים בבתי הקולנוע. והרי זה פלא, אנשים ממשיכים ללכת ולצפות בסרטים בבתי הקולנוע.  נשאלת השאלה מדוע זה קורה?
עם כניסת המחשב והתקשורת באמצעות האינטרנט לכיתות בבתי הספר, מתקיימת למידה מרחוק. מכאן עולה השאלה כיצד תתקיים ההוראה בבתי הספר ומה יהיה תפקידו של המורה בכיתה. האם תפקידו של המורה  הוא לכוון ולהדריך את תלמידיו באיסוף וקבלת ידע ממקורות שונים, או/ וגם  לחנך, להקנות ידע וערכים .
העולם הופך לעולם גלובלי והמידע הוא  רב ומיידי. התלמיד המקושר לרשת האינטרנט מוצף במידע, ידיעות, חדשות ומסרים שונים.  בעקבות זאת נוספה לתפקידיו של המורה עוד מטלה ללמד את תלמידיו לבחון ולמיין את מידע לו נחשפים  התלמידים. תפקידו המסורתי של המורה לחנך ולהקנות ערכים וידע עדיין נחוץ במאה העשרים ואחד. 
בעידן המודרני תפקידו של בית הספר להכין את תלמידיו לעתיד להצליח בלמידה במוסדות להשכלה גבוהה וכן להכין את התלמיד להצליח בחברה בחיי היום יום במאה העשרים ואחד. בית הספר צריך לצייד את התלמיד ב"ארגז כלים" להתמודד עם שינויים המתחוללים בעולם בעקבות ההתפתחות המתוקשבת והפיכת העולם לעולם גלובלי ומתוקשב על ידי מערך ארצי,שיטתי ויסודי וכן להכין את התלמיד להיות חלק מהחברה והמדינה בה הוא חי.

מיקי גלעד

אין תגובות: