יום שלישי, 8 במרץ 2011

למידה אונליין - מיומנות הדרושה להצלחה בחיים במאה ה-21

רבים הם הסוברים כי "למידה אונליין היא מיומנות הדרושה להצלחה בחיים במאה ה-21". הדבר נובע מההתפתחות הטכנולוגית המתרחשת לנגד עינינו, ושאנו אף מהווים חלק ממנה. כמחנכים, אין אנו יכולים להתעלם מההתפתחות הטכנולוגית, ויתרה מכך, עלינו לחשוב כיצד ניתן לרתום התפתחות זו לטובת קידום ההוראה והפדגוגיה, אשר ישפיעו בוודאי על אזרח העתיד והשתלבותו בחברה.

גילה בן הר אומרת בדבריה כי "מדינות מובילות בעולם משלבות אותה בתכנית הלימודים כאמצעי להכנת תלמידיהן להצלחה בחברה ובכלכלה הגלובלית... וכי על בית הספר להציע מרחב למידה גמיש ועדכני, המשלב למידה בכיתה “רגילה” עם למידה בסביבה וירטואלית...שילובה בתכנית הלימודים יסייע לצייד את התלמידים ב”ארגז הכלים” הדרוש להשתלבות בחברה ולהצלחה בעולם התעסוקה".

הייתי רוצה להציג שילוב הלמידה בכיתה "רגילה" עם למידה בסביבה הוירטואלית בלימודי הכימיה. כידוע, לימודי הכימיה דורשים מהתלמידים למידה של שפה חדשה, הלא היא אופן כתיבת והצגת חומרים ותהליכים שונים. בנוסף, התלמידים אינם מסוגלים לראות בעיניהם אטומים ומולקולות שהן אבני הבניין של החומרים סביבינו. המורה הניצב בכיתתו, צריך להפעיל את כישורי השפה הטובים ביותר שלרשותו על מנת לתאר לתלמידיו את האטומים והמולקולות עליהן הוא מדבר. המורה יכול להיעזר בלוח ובגיר, ובכישוריו לשירטוט מודלים להמחשת דבריו, ואף יכול להיעזר במצגת מתאימה. נשאלת השאלה האם זה מספיק? האם העולם המיקרוסקופי שמתאר המורה מופנם על ידי התלמידים באופן משביע רצון? במקום הזה לדעתי, ניתן לשלב את הלמידה הוירטואלית.

הלמידה הוירטואלית יכולה להתבסס על מודלים תלת מימדיים של אטומים ומולקולות, מודלים שניתן לסובב אותם, לשנות את צורת ההצגה שלהם, ויכולה להתבסס על אנימציות דינמיות. כל אלו קיימים כיום ברשת.
אולם האם בהעדר אמצעים מתאימים בבתי הספר המורה יכול לעשות בהם שימוש?
האם בהעדר הכשרה למורים ניתן לצפות כי המורים יעשו בהם שימוש נרחב?
האם בהעדר חשיפת התחום לתלמידים ניתן לצפות כי הם עצמם יגילשו ברשת, יגלו ויתעניינו בחומרים אלו?

הלמידה הוירטואלית בכימיה יכולה אף להתקשר לטכנולוגיות של "מציאות מדומה". טכנולוגיה זו יכולה לאפשר לתלמידים להכנס למציאות אחרת, מציאות שבה הם חלק ממבנה החומר, ויכולים "לטייל"בה ואולי אף להפעיל אותה מבחינת הכוחות והקשרים הקיימים בין החלקיקים התת-אטומיים. זהו מעין סימולטור אטומי. נשמע עתידני? נשמע רחוק? ברור ששימוש בטכנולוגיה זו מחייב השקעת משאבים רבים ויקרים הן בפיתוח והן בהפעלה. אולם יתרונו גדול, הן להוראת תחום הדעת - כימיה, והן לפיתוח אזרח העתיד הנחשף לטכנולוגיות מתקדמות, ומתמודד איתן בהצלחה.

ומי יודע, חלומות לפעמים מתגשמים  :)

דורית טייטלבאום

אין תגובות: